الدم مش كله حرام "إبراهيم عيسى"

كٌتبت يوم الأحد، 18 أغسطس 2013

و أيوة بكررها و بقولها بصوت عالي ....الدم مش كله حرام !!! .. معلش مش هقدر أمثل دور الثوري و أصرخ "الدم كله حرام" عشان أقنعك أني أنسان و تقول عليا محايد و جميل .....معلش ميهمنيش رأي حضرتك فيا مع أحترامي له ...أنا هقول الي مقتنع به ...هقول الي شايفه صح ...و محدش يقدر يزايد عليا و لا علي ثوريتي و لا وطنيتي و لا أنسانيتي !!
الإهابي الي قتل ١٢١ واحد في سنة ١٩٨١ و بيهددنا بحرب أهلية و بعمليات أرهابية دمه مش حرام !!!
قتلة السادات الي خرجوا من السجون و بيهددونا و بينفذوا تهديداتهم بالفتنة و الجهاد و العنف ...دمهم مش حرام !!
الي يمسك بندقية و خرطوش و يضرب علي الشرطة و المدنيين في وسط الشارع ...دمهم مش حرام !!
الي يحاصر قسم و يخطف ظباط و يهددهم بأسلحة ...دمهم مش حرام !!
الي يحتجز أطفال و ستات أبرياء و يلبسهم ملابس عليها مشروع شهيد و يحطهم في الصفوف الأولي ليتاجر بدمائهم ....دول دمهم حلال و يستهلوا الحرق دنيا و أخرة !!
الي يحط قنابل تحت الكباري و يفخخ سيارات و يحدف أطفال من فوق السطوح ...دمهم مش حرام !!
الي بيحارب و يقتل جيشه في سيناء و يتحالف مع جماعات غير مصرية ضده بلده و جيشه ...ده خاين و قاتل و يستاهل القتل و دمه أكيد مش حرام !!!
الي يهدد المصريين بالعنف و يروعهم و عايز يهدم وطننا و يخلي مصر سوريا جديدة ...ده أنسان خاين و أرهابي و دمه مش حرام !!!
كفاية عبث و تمثيل و كلام رخيص ...
الثورية مش أني أردد شعارات و أسطوانات مشروخة و خلاص ...الأنسانية مش أني أردد نفس الكلمة في كل موقف زي البغبغاء عشان أثبت أني أنسان ثوري و حيادي و عندي مشاعر ...لا العملية مش كدة !!
الدم أحياناً بيبقي حلال ...و ربنا حلله في القرآن في مواقف عديدة ...كيف يمكن أن أدافع علي شخص يحمل سلاح و يضرب نار علي مواطن أو شرطي ؟ اراي يبقي دمه حلال ؟ مطلوب من الشرطي ايه ؟ يديله عصير و لا بونبوني ؟
الي بيقتلوا و يفجروا و بيتاجروا بالأطفال دول أرهابيين و قتلة ..و لو سمحت أياك أن تقارن بينهم و بين قتلي محمد محمود و ماسبيرو ..لأن دول لا كانوا مسلحين و لا هددوا المصريين و لا تحالفوا مع جهاديين و أرهابيين و أعدادهم كلها علي بعض متعديش ألف ...أما ما نواجههم الآن هم أرهابيين في شتي بقاع الجمهورية يهددوا المدنيين و أمن الوطن و يفسفكوا دماء أبرياء !!!!
الدم مش كله جرام ...و أمن مصر أغلي و أسمي من أن يهدر بأيدي هؤلاء الأرهابيين !!
بقلم ابراهيم عيسى
Ranking: 5

{ 0 التعليقات... إقرأ التعليقات أدناه أو .. ضيف تعليق }

إرسال تعليق

 
جميع الحقوق محفوظة © لـ مصريين كوم